Κανονισμός λειτουργίας

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ 4ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΧΙΟΥ

Το  4ο Γυμνάσιο Χίου ιδρύθηκε το 1985. Από το 1994  λειτουργεί στις σημερινές εγκαταστάσεις του που περιλαμβάνουν τα κτήρια των διδακτηρίων, κτήριο Διοίκησης,  βιβλιοθήκη, αίθουσα  εκδηλώσεων, χώρο κυλικείου,  εργαστήριο φυσικών επιστημών, εργαστήρια Η/Υ, αίθουσα μουσικής, υπαίθριο αμφιθέατρο, κλειστό γυμναστήριο, ανοικτά γήπεδα αθλοπαιδιών.

Έχει ως σκοπό την προσφορά παιδείας υψηλού επιπέδου, με σύγχρονες εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές αρχές και μεθόδους, προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες της Ελληνικής κοινωνίας. Η καλλιέργεια ηθικών και πνευματικών αξιών, η παροχή ακαδημαϊκών γνώσεων σε συνδυασμό με την ευρύτερη ανάπτυξη της προσωπικότητας των νέων, η προσέγγιση με τις ποικίλες μορφές της τέχνης και της επιστήμης, η ενθάρρυνση και η ανάδειξη ιδιαίτερων κλίσεων και δεξιοτήτων, η απόκτηση πνεύματος φιλαλληλίας και κοινωνικής προσφοράς, ο σεβασμός στα δικαιώματα των άλλων, η διάχυση των φιλελεύθερων και δημοκρατικών αρχών στη λειτουργία της σχολικής κοινότητας, αποτελούν τους κύριους στόχους της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

            Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας

Η σχολική κοινότητα είναι μια οργανωμένη ομάδα που έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας. Και ο ρόλος του σχολείου είναι ακριβώς αυτός, δηλαδή να προετοιμάζει τους νέους ώστε να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία που θα τους υποδεχθεί. Επομένως, και η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής πρέπει να στοχεύει στην εκπαίδευση και διαπαιδαγώγηση των νέων κατά τα πρότυπα και τις ανάγκες μιας δημοκρατικής και φιλελεύθερης κοινωνίας. Ο παρών «εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας», είναι σύμφωνος με την ισχύουσα νομοθεσία, ΦΕΚ 9/02/2021 Τεύχος Β΄ απόφαση αρ. 13423/ΓΔ4, τις εγκυκλίους και οδηγίες των εκπαιδευτικών αρχών, τις αποφάσεις συλλογικών οργάνων (Σύλλογοι Διδασκόντων κλπ.) Περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, στηρίζοντας την εφαρμογή τους στον αμοιβαίο σεβασμό, στη συλλογική συνείδηση, χωρίς να θέτει εμπόδια στην ελεύθερη έκφραση και στον πλουραλισμό απόψεων. Έτσι, διαμορφώνεται στο σχολείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που συμβάλλει στην αποφυγή εντάσεων και συγκρούσεων και διευκολύνει την ανενόχλητη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του. O εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας δεν έχει τη μορφή ενός απλού και συμβατικού καθηκοντολογίου, αλλά προσαρμόζεται στην παιδαγωγική αποστολή της αντίστοιχης σχολικής βαθμίδας και λαμβάνει υπόψη τις τρέχουσες συνθήκες .

Ευνόητο είναι ότι δε θεωρεί τη «σχολική πειθαρχία» ως αυτοσκοπό, αλλά ενσωματώνει και την παιδαγωγική της πλευρά, με έμφαση στην πρόληψη και όχι στην καταστολή και στην επιβολή ποινών. Με κατανοητές και εφαρμόσιμες διατάξεις, ο εσωτερικός  κανονισμός λειτουργίας ενθαρρύνει την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή, προάγει τη συλλογική λειτουργία, παράλληλα με την ατομική αναγνώριση και την έννοια της ατομικής ευθύνης, διαμορφώνοντας ένα «υγιές» σχολικό και μαθησιακό περιβάλλον και προσδίδοντας δημοκρατικό περιεχόμενο στη σχολική ζωή.

           Εισαγωγή Μαθητών

Η εκπαιδευτική φιλοσοφία και η φιλελεύθερη παράδοσή του, καθιστά το 4ο Γυμνάσιο Χίου ένα «ανοικτό» Σχολείο, όπου μπορούν να φοιτήσουν μαθητές ανεξαρτήτως φυλής, θρησκείας ή άλλων ιδιαιτεροτήτων που δεν χρήζουν φοίτησης και μέριμνας «Ειδικού Σχολείου».

           Παρακολούθηση  μαθημάτων

Το ωράριο λειτουργίας του Σχολείου είναι 08:00 – 13:45μμ. καθημερινά, όλες τις εργάσιμες μέρες της εβδομάδας. Οι μαθητές παραμένουν στο Σχολείο όλο αυτό το διάστημα και δεν επιτρέπεται η αποχώρησή τους παρά μόνο με σχετική γραπτή άδεια του αρμόδιου Διευθυντή. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας, ώστε να παραλάβει το παιδί του. Η παρουσία των μαθητών στην πρωινή συγκέντρωση και η παρακολούθηση όλων των μαθημάτων και διδακτικών δραστηριοτήτων είναι υποχρεωτική. Μαθητές που προσέρχονται αργοπορημένα στο μάθημα οποιαδήποτε ώρα παραπέμπονται από τον διδάσκοντα καθηγητή στο Διευθυντή /στη Διευθύντρια και, εφόσον κριθεί ότι η αργοπορία είναι αδικαιολόγητη παραμένουν στο χώρο συγκέντρωσης, παίρνουν απουσία από το μάθημα και εισέρχονται στην τάξη τους μετά την ολοκλήρωση της τρέχουσας διδακτικής ώρας. Σε αντίθετη περίπτωση ο Διευθυντής/ρια συνοδεύει τον μαθητή/τρια στην αίθουσα και ενημερώνει τον διδάσκοντα για τον λόγο της αργοπορίας του μαθητή/τριας. Η Διεύθυνση του Σχολείου παρακολουθεί και τις πρωινές αργοπορίες, διατηρώντας το δικαίωμα να ενημερώνει τους γονείς και να επιβάλλει κυρώσεις, σε περίπτωση εσκεμμένης επανάληψης.

Κενό

Σε περίπτωση κενού, οι μαθητές απασχολούνται δημιουργικά από κάποιον διαθέσιμο εκπαιδευτικό (πχ. Προβολή ταινιών, απασχόληση στη βιβλιοθήκη)

Διαλείμματα

Στο διάλειμμα οι μαθητές δεν παραμένουν στον εσωτερικό χώρο του σχολείου. Αφού αφήσουν τα πράγματα τους στα  προσωπικά τους ερμάρια και ψωνίσουν από την καντίνα βγαίνουν στην αυλή του σχολείου.  Μόνο αν υπάρχουν λόγοι ασθένειας ή κακές καιρικές συνθήκες μπορούν να μείνουν στον εσωτερικό χώρο. Για την εύρυθμη λειτουργία του σχολειού ορίζονται εφημερεύοντες καθηγητές, οι όποιοι είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια των μαθητών και την ευπρεπή συμπεριφορά τους(π.χ. αναμονή στην καντίνα, πέταγμα των απορριμμάτων τους στου κάδους)  αλλά και για την προστασία της σχολικής περιουσίας.

Ασφάλεια

Εξαιτίας του γεγονότος, ότι δεν υπάρχουν πια σχολικοί φύλακες, η ευθύνη της ασφάλειας των μαθητών και της σχολικής περιουσίας βαρύνει το διδακτικό προσωπικό.  Το σχολείο φυλάσσεται και από σύστημα συναγερμού, που ενεργοποιείται κατά τις απογευματινές και βραδινές ώρες. Οι μαθητές είναι υπεύθυνοι για την ασφάλεια των προσωπικών τους αντικειμένων. Γι’ αυτό  το λόγο, τους παρέχονται άλλωστε και προσωπικά ερμάρια με λουκέτο, ώστε να προστατεύσουν  προσωπικά τους  αντικείμενα. Η χρήση του ποδήλατου απαγορεύεται αυστηρώς κατά τη διάρκεια του διαλείμματος. Τα ποδήλατα πρέπει να δένονται στις ειδικές θέσεις που παρέχει το σχολείο. Όσο αφορά στην ασφάλεια των μαθητών που σχετίζεται με τα Μέσα Κοινωνικής δικτύωσης και το Διαδίκτυο γενικά το σχολείο στην αρχή κάθε σχολικού έτους εξασφαλίζει Υπεύθυνη Δήλωση από τους γονείς ή κηδεμόνες των μαθητών/τριών, στην οποία επιτρέπουν ή απαγορεύουν την ανάρτηση οπτικοακουστικού υλικού (φωτογραφίες, ταινίες,video) στο οποίο εμφανίζεται το παιδί ή ο/η κηδεμονευόμενος/η τους. Επίσης  στην περίπτωση που υπάρχει έγκριση το σχολείο φροντίζει ώστε να μη θίγονται προσωπικά δεδομένα των μαθητών/τριών ή των εκπαιδευτικών.

Υγιεινή-καθαριότητα

Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δίνουν οι μαθητές στην ατομική τους υγιεινή, ο ρόλος των γονέων/κηδεμόνων σ’ αυτόν τον τομέα είναι καθοριστικός. Η προσωπική υγεία καθώς και ο σεβασμός της υγείας των άλλων εξαρτάται από το  σχολαστικό τρόπο τήρησης της προσωπικής τους καθαριότητας.

Στα διαλείμματα πρέπει να αερίζονται οι τάξεις και οι μαθητές να βγαίνουν στην αυλή  εφόσον ο καιρός το επιτρέπει.

Απουσίες – Χαρακτηρισμός φοίτησης

      Καθήκοντα του απουσιολόγου του τμήματος

  • Ο απουσιολόγος του τμήματος οφείλει να παραλαμβάνει καθημερινά το Απουσιολόγιο και το Βιβλίο Ύλης και έχει την ευθύνη τους σε όλη τη διάρκεια της ημέρας.
  • Στην αρχή κάθε ώρας ελέγχει τον αριθμό των μαθητών του τμήματος με την επίβλεψη του διδάσκοντα και παραδίδει το απουσιολόγιο και το Βιβλίο Ύλης για υπογραφή.
  • Σε περίπτωση που εντοπιστεί μαθητής που απουσιάζει , αφού πάρει άδεια από τον καθηγητή του τμήματος, οφείλει να ενημερώσει τη Διεύθυνση , ώστε να λάβουν γνώση οι γονείς/κηδεμόνες του μαθητή.
  • Στο τέλος κάθε ημέρας οφείλει να παραδώσει το απουσιολόγιο και το Βιβλίο Ύλης στη Γραμματεία.
  • Οι γονείς οφείλουν, σε περίπτωση απουσίας των παιδιών τους, να ενημερώνουν το Σχολείο όσο πιο έγκαιρα γίνεται όχι μόνο για την απουσία αλλά και για τον  λόγο αυτής. Η γνωστοποίηση του λόγου συνοδεύεται από τα απαραίτητα δικαιολογητικά μόνο στην περίπτωση που προβλέπεται ο  μη υπολογισμός τους κατά την έκδοση αποτελεσμάτων φοίτησης.

     Με τη λήξη των μαθημάτων και πριν από τις προαγωγικές – απολυτήριες εξετάσεις χαρακτηρίζεται από το Σύλλογο Διδασκόντων η φοίτηση κάθε μαθητή ανάλογα με τον αριθμό των απουσιών του ως επαρκής, ελλιπής ή ανεπαρκής.  Σύμφωνα με τη νέα υπουργική απόφαση: Η φοίτηση χαρακτηρίζεται ως επαρκής ή ανεπαρκής με βάση το γενικό σύνολο των απουσιών που σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους. Δεδομένης της υποχρέωσης των υπεύθυνων καθηγητών/τριών και του/της Διευθυντή/ντριας του σχολείου να ενημερώνουν άμεσα τους κηδεμόνες για τις απουσίες των μαθητών/τριών και της υποχρέωσης των κηδεμόνων να ενημερώνουν το σχολείο για τους λόγους απουσίας των μαθητών/τριών, σύμφωνα με το άρθρο 29, κατά τον χαρακτηρισμό φοίτησης οι απουσίες δεν διακρίνονται σε δικαιολογημένες και αδικαιολόγητες. Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητών/τριών εφόσον το σύνολο των απουσιών του/της δεν υπερβαίνει τις εκατόν δεκατέσσερις (114). Ανεπαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση μαθητή/τριας που σημείωσε πάνω από εκατόν δεκατέσσερις (114) απουσίες. Οι μαθητές/τριες των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίζεται ανεπαρκής είναι υποχρεωμένοι/ες να επαναλάβουν τη φοίτηση τους στην ίδια τάξη. Η ευθύνη παρακολούθησης της φοίτησης του μαθητή ανήκει εξ ολοκλήρου στους  γονείς του.

Ενημερωτικές Συναντήσεις -Σύλλογος Γονέων

Οι γονείς ενημερώνονται από τους καθηγητές τακτικά στη διάρκεια του σχολικού έτους. Ενημερώνονται στην αρχή του σχολικού έτους και στο τέλος των τετραμήνων με την επίδοση των ελέγχων.  Κάθε μέλος του διδακτικού προσωπικού ορίζει δύο ώρες την εβδομάδα στις  οποίες δεσμεύεται να δέχεται τους γονείς των μαθητών. Μπορεί βέβαια ο γονέας να ρωτήσει το διδάσκοντα και οποιαδήποτε άλλη ώρα είναι εύκαιρος. Είναι αυτονόητο ότι, όταν υπάρχει ανάγκη, το σχολείο επικοινωνεί τηλεφωνικά με τους γονείς αλλά και οι γονείς μπορούν να  επικοινωνήσουν τηλεφωνικά με τη Διεύθυνση ή συγκεκριμένους καθηγητές. Κάθε φορά που δημιουργείται θέμα το οποίο σχετίζεται με συγκεκριμένο  μαθητή/τρια ο πρώτος που ενημερώνεται είναι ο γονέας/κηδεμόνας, ο οποίος θα πρέπει να συνεργαστεί με το σχολείο. Επιβάλλεται οι γονείς να απευθύνονται για προβλήματα ή παράπονα που αφορούν κάποιο εκπαιδευτικό στον ίδιο τον εκπαιδευτικό  και αν θέλουν να ενημερώσουν τη Διεύθυνση, αυτό να γίνεται ενώπιον του εν λόγω εκπαιδευτικού. Δεν έχουν το δικαίωμα να επιπλήττουν ή να τιμωρούν άλλο παιδί στο χώρο του εκπαιδευτηρίου. Για οποιοδήποτε θέμα ενημερώνουν το Διευθυντή ο οποίος θα διευθετήσει το θέμα. Θα ήταν καλό τουλάχιστον μια φορά το μήνα να πληροφορούνται για την πρόοδο και την διαγωγή των μαθητών καθώς και στο τέλος κάθε τετραμήνου για τη βαθμολογία τους. Τέλος να προσέρχονται όσες φορές κληθούν εκτάκτως από το σχολείο, στις πολιτιστικές εκδηλώσεις και στις ειδικές συγκεντρώσεις γονέων και κηδεμόνων. Επίσης οι κηδεμόνες οφείλουν να έχουν ενεργό συμμετοχή και εποπτεία σε κάθε εκδήλωση των μαθητικών κοινοτήτων που γίνεται εκτός σχολικού ωραρίου. Οι γονείς να ενδιαφέρονται για την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου χωρίς όμως να επεμβαίνουν σε αυτό.Οι γονείς δικαιούνται να έχουν πλήρη ενημέρωση από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Να φροντίζουν να ενημερώνονται για τις ανακοινώσεις του σχολείου που μεταφέρουν οι μαθητές στο σπίτι. Οφείλουν επίσης να ενημερώνουν το σχολείο για κάθε αλλαγή των ατομικών στοιχείων τους π.χ. τηλέφωνο και διεύθυνση και email, καθώς το σχολείο επικοινωνεί πολύ συχνά με τους γονείς μέσω μαζικής αποστολής email από την πλατφόρμα του myschool. Το σχολείο συνεργάζεται με το Σύλλογο Γονέων και δέχεται ευχαρίστως τη βοήθεια που αυτοί παρέχουν για την επίτευξη των σκοπών του Σχολείου με τη μορφή πρωτοβουλιών σε εκδηλώσεις, δραστηριότητες. Στις περιπτώσεις που η νομοθεσία προβλέπει, δέχεται τη συμμετοχή του Συλλόγου στη συζήτηση σχολικών θεμάτων μέσα στα πλαίσια του διακριτού του ρόλου. Οι τελικές αποφάσεις λαμβάνονται σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία και τους όρους του εσωτερικού κανονισμού.

Κανόνες συμπεριφοράς και διαγωγή μαθητών

Βασικές αρχές

Άμεσος αντικειμενικός σκοπός των πειθαρχικών μέτρων είναι η εξασφάλιση της τάξης, ώστε να διεξάγεται απρόσκοπτα η σχολική εργασία. Απώτερος στόχος είναι να βοηθηθούν οι μαθητές να αποκτήσουν υπευθυνότητα, αυτοπειθαρχία και σεβασμό προς τους κανόνες της σχολικής ζωής.

Γενικοί κανόνες

Κατά την παραμονή τους στο Σχολείο οι μαθητές οφείλουν να σέβονται, να υπακούουν και να συνεννοούνται με τους καθηγητές, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των κανόνων κοσμιότητας, τον κανονισμό του Σχολείου και τους νόμους της Πολιτείας.  Είναι προφανές ότι η εφαρμογή των αρχών αυτών ισχύει και κατά τη διάρκεια των εκδρομών, περιπάτων, πολιτιστικών εκδηλώσεων και, γενικά, σε κάθε περίπτωση που οι μαθητές λειτουργούν με αυτή τους την ιδιότητα. Για τις παραβάσεις προβλέπονται από τη νομοθεσία ποινές που ξεκινούν από την προφορική παρατήρηση, επίπληξη και κλιμακώνονται ανάλογα με τη σοβαρότητα του παραπτώματος ως την διήμερη αποβολή και την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Τα θέματα παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών/τριών αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του εκπαιδευτικού της τάξης με τον Σύμβουλο Σχολικής  ζωής, τον Διευθυντή/τρια, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Συντονιστή/τρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους. Επίσης μπορεί να ζητηθεί η γνώμη των μελών της ΕΔΕΑΥ, όταν λειτουργεί ο θεσμός στο σχολείο. Ο οριστικός χαρακτηρισμός της διαγωγής των μαθητών γίνεται στο τέλος του σχολικού έτους σε συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων, εκτός αν κάποιος μαθητής απομακρυνθεί / μετεγγραφεί κατά τη διάρκειά του. Το Σχολείο θεωρεί τα παρακάτω παραπτώματα των μαθητών ως σοβαρές παραβάσεις του εσωτερικού κανονισμού και τα αντιμετωπίζει αναλόγως:

α. Κατοχή στο σχολείο οποιουδήποτε επικίνδυνου οργάνου ή απαγορευμένης ουσίας.

β. Καταστροφή ή παραμόρφωση περιουσιακού στοιχείου του Σχολείου, με οποιοδήποτε τρόπο ή μέσο. Μαθητής/τρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του σχολείου ελέγχεται για τη  συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του.

γ. Καταστροφή ή κλοπή ατομικής περιουσίας μαθητή.

δ. Κάθε εσκεμμένη πράξη που έχει ως σκοπό ή συνέπεια τη διατάραξη της τάξης ή της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο χώρο του Σχολείου.

Συμπεριφορά στην τάξη

• Οι μαθητές πρέπει να είναι καθισμένοι στα θρανία τους με τη διάταξη που έχει ορίσει ο διδάσκων καθηγητής. Με την είσοδο του καθηγητή πρέπει να είναι έτοιμοι για την έναρξη του μαθήματος.

• Για να μετακινηθούν οι μαθητές μέσα στην αίθουσα για οποιονδήποτε λόγο ή για να απουσιάσουν, ζητούν άδεια από τον καθηγητή τους.

• Είναι όλοι υπεύθυνοι για την καθαριότητα του πίνακα, των θρανίων και γενικά της αίθουσας.

• Το μάθημα τελειώνει με το χτύπημα του κουδουνιού, αλλά δεν αποχωρεί  κανείς πριν δώσει την άδεια ο καθηγητής.

• Μαθητής που φεύγει από το σχολείο ή δεν προσέρχεται στο μάθημα χωρίς να ενημερώσει τιμωρείται με την επιβολή απουσιών για ολόκληρη την ημέρα του συμβάντος.

• Σε περίπτωση αργοπορίας, οποιαδήποτε ώρα, πρέπει να περάσουν οπωσδήποτε από το Γραφείο της Διευθύντριας.

• Το φιλικό κλίμα μέσα στην τάξη είναι επιθυμία όλων. Δεν πρέπει όμως οι μαθητές να ξεπερνούν τα όρια της ευπρέπειας. Για να μιλήσει κάποιος μαθητής στην τάξη, σηκώνει το χέρι και περιμένει να του δοθεί ο λόγος.

• Η αυθάδεια και οι αντιρρήσεις που διατυπώνονται με αγένεια θεωρούνται κακή συμπεριφορά και τιμωρούνται αναλόγως.

Συμπεριφορά προς τους συμμαθητές

Η ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού.

• Οι μαθητές πρέπει να σέβονται τη γνώμη και την ιδιαίτερη προσωπικότητα των άλλων. Δεν κάνουν ειρωνικά σχόλια, κακόβουλη ή προσβλητική κριτική.

• Η χωρίς άδεια χρήση ή φθορά προσωπικών αντικειμένων των συμμαθητών  τους είναι σοβαρά παραπτώματα και τιμωρούνται αυστηρά, ακόμη και αν γίνονται ως παιχνίδι.

• Οι φραστικές προσβολές, οι ύβρεις και, πολύ περισσότερο, η σωματική βία κατά των συμμαθητών είναι απαράδεκτες πράξεις, που επηρεάζουν πολύ τον χαρακτηρισμό της διαγωγής. Το ίδιο απαράδεκτη πράξη θεωρείται και η διάδοση φημών, ο αποκλεισμός συμμαθητή από ομαδικές εκπαιδευτικές ή ψυχαγωγικές δραστηριότητες ή η παρακίνηση τρίτων για την απομόνωση αυτών.

• Οι μαθητές οφείλουν να σέβονται και να τηρούν τους παραπάνω κανόνες συμπεριφοράς προς τους συμμαθητές τους και πέραν των σχολικών ωρών,  όπως επίσης και εκτός των χώρων του Σχολείου.

Λόγοι ευκοσμίας και σεβασμού στο χώρο δεν επιτρέπουν τη μάσηση τσίχλας.

Συμπεριφορά στους κοινόχρηστους χώρους του Σχολείου

• Όταν οι μαθητές κυκλοφορούν εκτός της αίθουσας διδασκαλίας, για οποιονδήποτε λόγο, κατά τις ώρες των μαθημάτων, δεν κάνουν φασαρία.

• Σε περίπτωση Ωριαίου Διαγωνίσματος, Ολιγόλεπτης Γραπτής Εξέτασης ή παραγωγής γραπτού λόγου, οι μαθητές παραμένουν στην αίθουσα διδασκαλίας ακόμα και αφού παραδώσουν το γραπτό τους, φροντίζοντας να μην παρενοχλούν στο ελάχιστο τους συμμαθητές τους που συνεχίζουν την προσπάθειά τους.

• Οι κοινόχρηστοι χώροι (διάδρομοι, τουαλέτες, γήπεδα κ.λ.π.) χρησιμοποιούνται από όλους. Γι’ αυτό και είναι ευθύνη όλων να τους διατηρούν ευπρεπείς και καθαρούς.

• Η Βιβλιοθήκη είναι αποκλειστικά χώρος εργασίας. Πρέπει να τηρούνται ευλαβικά οι οδηγίες  των καθηγητών τους , καθώς και ο αντίστοιχος κανονισμός της βιβλιοθήκης.

• Στα εργαστήρια και στους χώρους άθλησης ισχύουν οι κανόνες που έχουν θέσει οι καθηγητές που διδάσκουν το αντίστοιχο μάθημα.

Αντιγραφή

• Η συνεργασία μεταξύ μαθητών στη διάρκεια γραπτής εξέτασης και η αντιγραφή από οποιοδήποτε βοήθημα, θεωρούνται σοβαρά παραπτώματα και τιμωρούνται αυστηρά.

Κινητά τηλέφωνα

• Απαγορεύεται – με βάση εγκύκλιο Φ.25/103373/Δ1/22-6-2018 του Υπουργείου Παιδείας – και κατά συνέπεια τιμωρείται αυστηρά  η χρήση κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο Σχολείο.

• Απαγορεύεται ακόμα η χρήση οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής κατά τη διάρκεια του μαθήματος, χωρίς την έγκριση του καθηγητή.

• Η παράβαση των κανονισμών τιμωρείται με ημερήσια αποβολή, η οποία μπορεί να είναι διήμερη κατά περίπτωση, εάν ο Σύλλογος το αποφασίσει και τη συσκευή παραλαμβάνει ο γονέας/κηδεμόνας.

• Επίσης απαγορεύει τη χρήση των κινητών στις εκδρομές για την αναπαραγωγή “μουσικής” που είναι κατ΄  ουσίαν υβρεολόγιο και τιμωρεί με ημερήσια αποβολή τους μαθητές/τριες που χρησιμοποιούν χυδαίο λεξιλόγιο με τη δικαιολογία ότι πρόκειται για “τραγούδι”.

Περιβολή – Εμφάνιση

• Η εμφάνιση των μαθητών πρέπει να είναι κόσμια και ευπρεπής, ανάλογη του χώρου στον οποίο βρίσκονται και της ενασχόλησής τους.

• Σε περιπτώσεις στις οποίες η εμφάνιση είναι εμφανώς ακραία ή προκλητική,  παρεμβαίνει καταρχήν ο σύμβουλος καθηγητής, σε συνεργασία με το πενταμελές μαθητικό συμβούλιο. Αν δεν υπάρξουν αποτελέσματα, η ευθύνη μεταφέρεται στο Σύλλογο Διδασκόντων και στο δεκαπενταμελές μαθητικό συμβούλιο.

• Για το μάθημα της Φυσικής Αγωγής οι μαθητές πρέπει να φορούν αθλητική φόρμα .

Σχολικές Γιορτές και Παρελάσεις

Οι μαθητές  συμμετέχουν σε ενδοσχολικές εκδηλώσεις, που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών/τριων την απόκτηση δεξιοτήτων και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα, όπως σχολικές, εθνικές και θρησκευτικές γιορτές, κατά τη διάρκεια των οποίων η παρουσία όλων των μαθητών είναι υποχρεωτική.  Οι Μαθητικές Κοινότητες συνεργάζονται με τους καθηγητές στους οποίους ανατίθεται η ευθύνη της γιορτής. Οι μαθητές συμμετέχουν σε προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων για τα οποία οι ίδιοι εκδηλώνουν ενδιαφέρον μετά από εισήγηση των εκπαιδευτικών και μέσα από αυτά αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους.   Επίσης, οι μαθητές παίρνουν μέρος σε παρελάσεις που γίνονται τις ημέρες των εθνικών επετείων, σύμφωνα με όσα ορίζουν οι εκδιδόμενες σχετικές εγκύκλιοι και υπό την επίβλεψη και κατά τις οδηγίες των υπεύθυνων καθηγητών Φυσικής Αγωγής του Σχολείου. Όσοι συμμετέχουν σε παρελάσεις ή άλλες επίσημες εκδηλώσεις πρέπει να φορούν την καθιερωμένη ενδυμασία του σχολείου.

Σχολικές εκδρομές

Οι σχολικές εκδρομές είναι η οργανωμένη από το σχολείο ομαδική μετάβαση σε τόπους που βρίσκονται σε μικρή ή μεγάλη απόσταση από τη σχολική μονάδα με χαρακτήρα ψυχαγωγικό, παιδαγωγικό και εκπαιδευτικό.  Συνδυάζουν τη μάθηση και ενημέρωση με τη διασκέδαση, την «απόδραση» από τη ρουτίνα του σχολείου και τη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ μαθητών και μαθητών – καθηγητών, που είναι ζητούμενα και τα δύο για την πιο ομαλή και δημοκρατική λειτουργία των σχολικών μονάδων, ενώ παράλληλα πολλαπλές πηγές πληροφόρησης και εκπαίδευσης, εκτός των φυσικών συνόρων του σχολείου, ενσωματώνονται στην καθημερινή λειτουργία. Οι σχολικές εκδρομές εγκρίνονται από τους Συλλόγους των Διδασκόντων Καθηγητών ή/και από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κατά περίπτωση και κατά τα προβλεπόμενα από την εκπαιδευτική νομοθεσία. Διακρίνονται σε:

• Σχολικούς περιπάτους: Πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του ωραρίου λειτουργίας του σχολείου, δε υπερβαίνουν τους πέντε (5) συνολικά κατά έτος και δε γίνονται περισσότεροι από έναν (1) μέσα στον ίδιο μήνα.

• Διδακτικές επισκέψεις: Διδακτικές επισκέψεις των μαθητών, διάρκειας μίας ή περισσότερων σχολικών ωρών, είναι δυνατό να γίνονται προγραμματισμένα σε χώρους επιστημονικής, ιστορικής, θρησκευτικής και πολιτιστικής αναφοράς, σε μονάδες παραγωγής, αξιοθέατα κ.τ.λ.

• Εκπαιδευτικές εκδρομές: Πραγματοποιείται μία (1) ημερήσια εκδρομή, χωρίς διανυκτέρευση, οποτεδήποτε μέσα στο διδακτικό έτος, με την απαραίτητη συμμετοχή τουλάχιστον των ¾ του αριθμού των μαθητών της τάξης ή του σχολείου. Πραγματοποιείται μία (1) τριήμερη εκδρομή από τους μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου, με την απαραίτητη συμμετοχή τουλάχιστον των ¾ του αριθμού των μαθητών της τάξης. Η διάρκεια και το χρονικό διάστημα της εκδρομής καθορίζονται από τη σχετική Υ.Α. και την απόφαση του Συλλόγου των Διδασκόντων του σχολείου.

• Εκπαιδευτικές επισκέψεις: Είναι δυνατό να πραγματοποιηθούν εκπαιδευτικές επισκέψεις με διανυκτέρευση, με τη χρήση δύο (2) εργασίμων ημερών και μίας (1) ή δύο (2) αργιών, στο πλαίσιο υλοποίησης εγκεκριμένων σχολικών δραστηριοτήτων ανάλογα με τις εκάστοτε οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας.

Η δαπάνη των εκδρομών – επισκέψεων βαρύνει τους γονείς των μαθητών. Οι μαθητές συνοδεύονται από τον προβλεπόμενο αριθμό καθηγητών, οι οποίοι είναι εξουσιοδοτημένοι από τους γονείς να ενεργούν για λογαριασμό τους. Στην περίπτωση που για την πραγματοποίηση της εκδρομής απαιτείται χρήση μεταφορικού μέσου, πρέπει να υπάρχει κατατεθειμένη σύμφωνη υπεύθυνη δήλωση του γονέα του μαθητή. Αν ο γονέας δεν συμφωνεί, δεν καταχωρίζονται απουσίες. Οι μαθητές οφείλουν να συμμορφώνονται στις οδηγίες των συνοδών καθηγητών που έχουν εγκριθεί και από το Σύλλογο Διδασκόντων. Ο Σύλλογος Διδασκόντων διατηρεί το δικαίωμα να αποκλείσει όποιον μαθητή κρίνει ότι θέτει σε δοκιμασία την επιτυχημένη έκβαση της εκδρομής – επίσκεψης.

Υγεία

• Σε περίπτωση που ο μαθητής αισθανθεί αδιαθεσία και επιθυμεί  να αποχωρήσει για το σπίτι του, ενημερώνεται ο Διευθυντής του Σχολείου που, σε συνεννόηση με τους γονείς του μαθητή, δίνει τη σχετική άδεια.

• Στην αρχή του σχολικού έτους οι μαθητές της Α΄ τάξης του  οφείλουν να προσκομίσουν ατομικό δελτίο υγείας (Α.Δ.Υ.), ώστε να μπορούν να παρακολουθήσουν το μάθημα της Φυσικής Αγωγής.

• Αν υπάρχουν σοβαρά προβλήματα υγείας ή ιδιαιτερότητες που ενδέχεται να απαιτούν ειδική μεταχείριση ή παρακολούθηση ή ιατρική φροντίδα, πρέπει να αναφέρονται από τους γονείς στο Διευθυντή του Σχολείου.

            Προσωπικά δεδομένα –Γονεϊκή Υ.Δ.

           Για τη συμμετοχή των μαθητών/τριών σε εκδρομές, περιπάτους, εκπαιδευτικές επισκέψεις, σχολικά προγράμματα καθώς και για την ανάρτηση υλικού στο διαδίκτυο που αφορά στους μαθητές/τριες απαιτείται η έγκριση των γονέων/κηδεμόνων, η οποία γίνεται με Υ.Δ. στην αρχή της φοίτησης των μαθητών/τριών.  Σε περίπτωση που ο γονέας/κηδεμόνας αλλάξει γνώμη, ενημερώνει το σχολείο και αλλάζει την Υ.Δ.

Φροντίδα για το Περιβάλλον

Το σχολείο επιδιώκει να αναπτύξουν οι μαθητές αίσθηση ευθύνης σε ό,τι αφορά το περιβάλλον, με την ευρεία έννοια, αλλά και το στενότερο σχολικό περιβάλλον. Φροντίζει ώστε το φυσικό περιβάλλον και οι εξωτερικοί και εσωτερικοί χώροι να είναι καθαροί και τακτοποιημένοι. Απαιτεί, όμως, και από τους μαθητές του να συμβάλλουν με τη σειρά τους ώστε οι χώροι στους οποίους κινούνται (γήπεδα,  αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια, γυμναστήριο κτλ.) να είναι ευπρεπείς, έτσι ώστε η παραμονή των μαθητών στο σχολείο να είναι ευχάριστη, αποδοτική και δημιουργική. Επίσης, οι μαθητές συμμετέχουν σε περιβαλλοντικά προγράμματα, όπως προγράμματα ανακύκλωσης, δενδροφύτευσης κτλ.

Βιβλιοθήκη

Η πολύχρονη εκπαιδευτική παράδοση του σχολείου  είναι συνδεδεμένη με την  ύπαρξη πλούσιας βιβλιοθήκης. Σε συνέχεια αυτής της παράδοσης, η σύγχρονη βιβλιοθήκη του Σχολείου διαθέτει στη συλλογή της περίπου 7.000 βιβλία και πάνω από 50 περιοδικούς τίτλους. Όλα τα παραπάνω μέσα πληροφόρησης, οι χώροι και ο τεχνολογικός εξοπλισμός της βιβλιοθήκης προσφέρονται στους μαθητές και στο εκπαιδευτικό προσωπικό, με στόχο τη διάδοση της πληροφορίας, την υποστήριξη του αναλυτικού προγράμματος και τη διδασκαλία δεξιοτήτων διαχείρισης της πληροφορίας μέσα σε ένα ελκυστικό περιβάλλον μάθησης. Για την ομαλή λειτουργία της βιβλιοθήκης υπάρχει σχετικός «κανονισμός βιβλιοθήκης» που περιέχει τους όρους χρήσης υλικού και εξοπλισμού, τους οποίους οφείλουν να τηρούν οι μαθητές-χρήστες.

Κυλικείο

Στο Σχολείο λειτουργεί κυλικείο, με την ευθύνη εξωτερικού συνεργάτη και επιτροπής που αποτελείται από το Διευθυντή, Μέλος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και μέλος της μαθητικής κοινότητας με απόφαση των οποίων, ανατίθεται η λειτουργία του. Το κυλικείο έχει την απαιτούμενη άδεια λειτουργίας και υπόκειται στους πάσης φύσεως ελέγχους καταλληλότητας κτλ. των αρμόδιων για κάθε έλεγχο  Υπηρεσιών.

          Η Διοίκηση του σχολείου θέτει άμεσα υπόψη των υπευθύνων διαχείρισης του κυλικείου όλες τις κατά καιρούς οδηγίες και εγκυκλίους για τους όρους λειτουργίας των σχολικών κυλικείων, εφιστούν την προσοχή στην τήρησή τους και στην πλήρη ετοιμότητα για οποιονδήποτε έλεγχο από τις αρμόδιες κρατικές Υπηρεσίες και, κατά διαστήματα, διενεργούν και οι ίδιοι επισκέψεις για επιτόπιο έλεγχο.

Αποδοχή Κανονισμού

Ο παρών εσωτερικός κανονισμός συντάχθηκε με στόχο να ρυθμίσει τις συνθήκες της καθημερινής σχολικής ζωής, ώστε να διασφαλίζεται η τάξη και η ομαλότητα, να διευκολύνεται το εκπαιδευτικό έργο και να ενισχύεται η παρεχόμενη παιδεία. Για την επιτυχή εφαρμογή του απαιτείται η συναίνεση όλων των συντελεστών της σχολικής ζωής και η από μέρους τους συνειδητή αποδοχή των κανόνων που περιλαμβάνει και η πρόθυμη βούληση να τους τηρήσουν.

 Η εγγραφή μαθητή στο 4ο Γυμνάσιο Χίου σημαίνει και αποδοχή, αυτού και των γονέων του, όλων ανεξαιρέτως των όρων του παρόντος κανονισμού. Ο κανονισμός αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου, ώστε να είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμος σε όλους. Επίσης, με την εγγραφή μαθητή στην Α’ τάξη του Γυμνασίου επιδίδεται από ένα αντίτυπο του κανονισμού στον γονέα-κηδεμόνα. Ο τελευταίος βεβαιώνει ενυπόγραφα ότι το παρέλαβε και συμφωνεί ανεπιφύλακτα με το περιεχόμενό του.

Το Σχολείο διατηρεί οποτεδήποτε το δικαίωμα να συμπληρώσει ή τροποποιήσει άρθρα και διατάξεις του κανονισμού, εφόσον το κρίνει επιβεβλημένο ή σκόπιμο. Για οποιαδήποτε μεταβολή στο περιεχόμενο του κανονισμού, μετά την αρχική του έγκριση, η Διοίκηση του Σχολείου έχει την υποχρέωση να ενημερώσει έγκαιρα όλους τους συντελεστές της σχολικής ζωής.

O Διευθυντής     Βρούζος Δημήτριος

Ο  Σ.Ε.Ε 2ου  ΠΕΚΕΣ Β. Αιγαίου  Κωστούδης Κωνσταντίνος                                                                

Η Δ/ντρια Εκπ/σης    Δρ.  Ευτυχία Μ. Βλυσίδου                                                                                                   

                                                                                                        

                                                                                

   

Επισκέψεις: 68